Konditoribranschen är inte vad den en gång var. För femtio år sedan räckte det långt med bryggkaffe, kanelbullar, pastellfärgad inredning och en jukebox. Idag ser kraven annorlunda ut. För det första är konkurrensen från större aktörer enorm. Internationella kedjor som Starbucks har tvingat fram en marknad där det inte räcker med att servera kaffe, du måste servera ett koncept och en känsla. Kunder måste känna sig, inte bara nöjda med dina produkter, de måste få rätt känsla för din inredning, de måste gilla din musik och dina tavlor. Kort sagt, de måste vilja stanna kvar länge när de kommer och komma tillbaka igen och igen.

Ett första steg mot att lyckas med detta är att se till att din hemsida är effektiv, tilltalande och optimerad för moderna sökmotorer. Du kan med fördel använda dig av seo-hosting.se för detta ändamål. Att nå ut till en digital kundkrets har aldrig varit enklare.

Genom att optimera din hemsida mot specifika sökord kommer trafiken öka markant. När din närvaro på nätet är optimerad till form, innehåll och funktion kan du börja tänka på hur din profilering ska se ut gentemot din specifika marknad. Vilka tänker du dig som potentiella kunder?

Har du siktet inställt på stressade kosmopoliter som vill ha bättre kaffe i farten? Vill du tilltala föräldrar som gärna spenderar en förmiddag på ditt etablissemang bara det finns tillgång till skötbord och gott om plats för barnvagnen? Letar du sätt att locka en yngre, hippare publik som bara efterfrågar det mest organiska, närproducerade, genuscertifierade kaffet tillsammans med ett varierat utbud av veganska rawfood-alternativ? Du kanske helt enkelt visualiserar ett konditori som erbjuder något för alla? Oavsett vilket så måste du hitta sätt att profilera din verksamhet på ett sådant sätt att den tilltalar rätt målgrupp. Gör du detta på ett förberett och målmedvetet sätt kommer din verksamhet blomstra.